Bitcoin price
€ 72085.7-1.5%
Ethereum price
€ 1426.02-5.8%
Tether price
€ 0.91048-0.2%
XRP price
€ 1.74503-5.3%
BNB price
€ 509.641-0.4%
USDC price
€ 0.91300+0.2%
Solana price
€ 97.4994-2.7%
Cardano price
€ 0.52999-3.6%
TRON price
€ 0.20859-3.4%
Dogecoin price
€ 0.13563-4.3%

20/01/24

Η ψυχολογία του ατόμου πίσω από δημοφιλείς «προκλήσεις» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) και «διαδικτυακές τάσεις»

 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εξελιχθεί σε μια εικονική παγκόσμια παιδική χαρά όπου οι ιδέες, οι τάσεις και οι προκλήσεις εξαπλώνονται αστραπιαία στην εποχή της ψηφιακής σύνδεσης. Τα φαινόμενα των ιογενών προκλήσεων και των τάσεων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν μαγνητίσει το ενδιαφέρον εκατομμυρίων, από το «Ice Bucket Challenge» μέχρι το «Mannequin Challenge», τις χορευτικές τρέλες στο Tik-Tok και το σημερινό “couple day trend” στις πλατφόρμες της “META Platforms Ireland LTD”.

Η ψυχολογία που κρύβεται πίσω από αυτά τα γεγονότα είναι ευρεία και συναρπαστική, καλύπτοντας πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς, την κοινωνική επιρροή και τη θεμελιώδη επιθυμία για σύνδεση.

Διακρίνεται καθαρά πλέον, ότι, ενώ δεν υπάρχει κανένας λόγος να επικοινωνήσεις διαδικτυακά και να αλληλεπιδράσεις κοινολογώντας αρκετά προσωπικές πληροφορίες και προσωπικές στιγμές, η ψυχολογία των κοινωνικών μέσων σε ωθεί να μπεις στην πρόκληση, να κάνεις κλικ στο banner «κοινοποίηση», ως μια μικρή ικανοποίηση, συνεφαπτομένης της άγνοιας κινδύνου της έκθεσης στο διαδίκτυο και του αλόγιστου διαμοιρασμού δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Κοινωνική επιρροή και συμμόρφωση

Η ψυχολογική αρχή της κοινωνικής επιρροής βρίσκεται στο επίκεντρο του φαινομένου των challenges των social media platforms. Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα από τη φύση τους, οδηγούμενοι από την επιθυμία να ανήκουν και να συνδέονται με άλλους.



Οι σημερινές παγκόσμιες προκλήσεις καλύπτουν αυτή τη βασική ανάγκη παρέχοντας στους χρήστες την ευκαιρία να ενταχθούν σε μια κοινότητα, να εκφραστούν και να δημιουργήσουν μια αίσθηση συμμετοχής.

Ο φόβος της απώλειας πληροφοριών και της «κοινωνικής αποξένωσης από τα ΜΚΔ» (σύνδρομο FOMO) γίνεται ισχυρό κίνητρο όταν οι άνθρωποι παρακολουθούν τους φίλους τους, τα μέλη της οικογένειάς τους ή τις διασημότητες που συμμετέχουν σε μια «πρόκληση».

Η ψυχολογία της «κοινωνικής απόδειξης» κάνει όλο και πιο πιθανό τα άτομα που συμμετέχουν να εμπλακούν στην πρόκληση, αν δουν άλλους να το κάνουν. Αυτή η δυναμική προκαλεί ένα «εφέ χιονοστιβάδας», αυξάνοντας σημαντικά τη δημοτικότητα της πρόκλησης.

Η δύναμη της καινοτομίας και της δημιουργικότητας

Τα συστατικά για μια πρόκληση πρέπει να περιλαμβάνουν καινοτομία και εφευρετικότητα. Οι άνθρωποι έλκονται φυσικά από νέες και ενδιαφέρουσες εμπειρίες και τα καθήκοντα που δεν είναι συνηθισμένα κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους.

Μέσα σε ένα τσουνάμι πληροφοριών και περιεχομένου, ξεχωρίζει μια μοναδική πρόκληση, που δελεάζει τους θεατές να ασχοληθούν και να προσφέρουν τα δεδομένα τους για αυτήν την «τάση».

Η έλξη για νέα και άγνωστα πράγματα είναι γνωστή ως νεοφιλία. Η ιδέα της «νεοφιλίας» εξηγεί γιατί οι νέες προκλήσεις είναι τόσο δελεαστικές και αποδεκτές από μεγάλο αριθμό ατόμων.

Η περιέργεια και η ίντριγκα, κεντρίζουν όταν μια πρόκληση παρουσιάζει μια νέα ιδέα ή μια ευρηματική ανατροπή. Η δυνατότητα εξερεύνησης ανεξερεύνητης περιοχής παρακινεί τους συμμετέχοντες, γεγονός που συμβάλλει στο «virality» της πρόκλησης.

Συναισθηματική Αντήχηση και Σύνδεση

Αυτό του είδους οι προκλήσεις προκαλούν συχνά ισχυρά συναισθήματα, προάγοντας την αίσθηση ότι ανήκουν στους συμμετέχοντες – χρήστες ΜΚΔ. Η συναισθηματική απήχηση είναι σημαντική για το κίνητρο των ανθρώπων να συμμετάσχουν, επειδή οι προκλήσεις που προκαλούν χιούμορ, ενσυναίσθηση ή ακόμα και νοσταλγία ενθαρρύνουν έναν ισχυρότερο δεσμό μεταξύ αυτών.

Για παράδειγμα, οι ανθρωπιστικές προκλήσεις, όπως το Ice Bucket Challenge, αγγίζουν την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια, ωθώντας τα άτομα να συμμετέχουν για έναν ουσιαστικό σκοπό.

Επιπλέον, η ανταλλαγή συναισθημάτων και εμπειριών στο Διαδίκτυο ενισχύει την αίσθηση του «ανήκειν» ή του «εντάσσομε». Οι συμμετέχοντες πιστεύουν ότι αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου κινήματος που συνδέεται με μια κοινή δραστηριότητα.

Αυτή η αίσθηση κοινότητας δημιουργεί έναν βρόχο θετικής ανατροφοδότησης στον οποίο οι χρήστες ενθαρρύνουν άλλους να συμμετάσχουν, με αποτέλεσμα την εκθετική αύξηση της συμμετοχής στην πρόκληση.



Προκλήσεις ή “challenges” ως Αυτοέκφραση

Οι προκλήσεις αυτές λοιπόν, χρησιμεύουν ως τόποι αυτοέκφρασης, επιτρέποντας στους ανθρώπους να επιδείξουν την εφευρετικότητα τους ή να αυτοεπιδειχθούν, την εξυπνάδα και τη μοναδικότητά τους. Οι άνθρωποι έχουν μια έμφυτη επιθυμία να εκφραστούν και να αναζητήσουν την έγκριση από τους συνομηλίκους τους και τους διαδικτυακούς τους «φίλους».

Η συμμετοχή σε μια πρόκληση, επιτρέπει στους συμμετέχοντες να εκφράσουν αυτές τις επιθυμίες σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει και προωθεί την εφευρετικότητα.

Ο νευροδιαβιβαστής της «καλής αίσθησης», απελευθερώνεται στο σώμα του ανθρώπου, ως απάντηση στην αυτοέκφραση και τη δυνατότητα επιβεβαίωσης. Η λήψη «likes, heart emojis κλπ», σχολίων και κοινοποιήσεων ενεργοποιεί περιοχές ανταμοιβής του εγκεφάλου, ενισχύοντας τη συμμετοχή στην εργασία. Αυτός ο βρόχος θετικής ενίσχυσης ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να δημιουργούν και να μοιράζονται υλικό, κάτι που βοηθά την πρόκληση να γίνει viral.

Απλότητα και προσβασιμότητα

Οι προκλήσεις που είναι εύκολο να κατανοηθούν και να αναπαραχθούν προσελκύουν ένα ευρύτερο κοινό. Όταν μια πρόκληση είναι απλή, οι χρήστες αισθάνονται πιο σίγουροι για την ικανότητά τους να συμμετέχουν και είναι πιο πιθανό να εμπλακούν. Αυτή η προσβασιμότητα μειώνει τα εμπόδια εισόδου στην πρόκληση, επιτρέποντας σε ένα ευρύ φάσμα ατόμων να συμμετάσχουν στη διασκέδαση.

Συμπερασματικά:

Τα φαινόμενα των δημοφιλών προκλήσεων στα ΜΚΔ και τάσεων των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης παρέχουν μια συναρπαστική ματιά στην πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ψυχολογίας και συμπεριφοράς. Οι προκλήσεις γίνονται viral όταν επιτυγχάνουν μια ισορροπία μεταξύ της καινοτομίας, της συναισθηματικής απήχησης, της απλότητας και της προσβασιμότητας, που οδηγούνται από την εγγενή παρόρμηση για σύνδεση, τη γοητεία της κοινωνικής επιρροής και την επιδίωξη της αυτοέκφρασης.

Το τοπίο αυτών προκλήσεων αλλάζει και προσαρμόζεται κατάλληλα για να αντιπροσωπεύει τη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ της ανθρώπινης φύσης και του ψηφιακού χώρου. Η ψυχολογία που οδηγεί σε αυτές τις προκλήσεις θα συνεχίσει να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε - αλληλεπιδρούμε, μοιραζόμαστε και συμμετέχουμε στις πλατφόρμες των ΜΚΔ όσο οι άνθρωποι επιθυμούν σύνδεση, έκφραση και καινοτομία.

 

 

·       Πηγές: www.cybernoxoros.blogspot.com ,

 linkedin.com/pulse/psychology-behind-viral-social-media-challenges-trends-vasukam

  Μετάφραση: Απόστολος Καψάλης

16/01/24

Sms Spoofing και κοινωνική μηχανική

Το SMS spoofing είναι η πρακτική όπου κάποιος αποστέλλει SMS με ψευδείς πληροφορίες, συχνά παριστάνοντας ότι το μήνυμα προέρχεται από κάποιον άλλον από αυτόν που πραγματικά το έστειλε. Χρησιμοποιείται ορισμένες φορές για απάτες ή κοινωνική μηχανική. Συνδυάζεται συχνότερα με κοινωνική μηχανική για εκμετάλλευση ανθρώπινης αδυναμίας και άγνοιας τεχνολογικών εξελίξεων.

Συγκεκριμένα:

  • Ανασφάλεια, φόβος - άγνοια. Οι επιτιθέμενοι μπορεί να χρησιμοποιήσουν SMS spoofing για να προσποιηθούν πως είναι από επίσημους φορείς, όπως τράπεζες ή κυβερνητικές υπηρεσίες, προκειμένου να προκαλέσουν φόβο ή ανασφάλεια, με σκοπό πάντα το παράνομο περιουσιακό όφελος.
  • Απενεργοποίηση - Μπλοκάρισμα. Επιτιθέμενοι μπορεί να χρησιμοποιήσουν SMS spoofing για να στείλουν ψευδείς ειδοποιήσεις για απενεργοποίηση - μπλοκάρισμα οποιουδήποτε ηλεκτρονικού λογαριασμού, τις περισσότερες φορές τραπεζικού, προσποιούμενοι προβλήματα που απαιτούν άμεση δράση.
  • Παραπληροφόρηση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να παρέχει παραπλανητικές πληροφορίες, με πρόσχημα τις άμεσες και αναγκαίες ενέργειες που πρέπει να γίνουν.

Η συνδυασμένη χρήση SMS spoofing και κοινωνικής μηχανικής επιδιώκει να εκμεταλλευτεί την ανθρώπινη αντίδραση και ανησυχία, σε συνδυασμό με την αληθοφάνεια των μηνυμάτων, πλήττοντας, περισσότερο, άτομα που δεν αντιλαμβάνονται την απάτη πως συμβαίνει σε βάρος τους.

Για να αποφύγετε το SMS spoofing πρέπει να ακολουθούμε πιστά τα κάτωθι :

  • Επιβεβαιώστε την αυθεντικότητα: Επαληθεύετε την αυθεντικότητα των SMS που λαμβάνετε, ιδίως αν περιλαμβάνουν ευαίσθητες πληροφορίες.
  • Μην απαντάτε σε ύποπτα μηνύματα: Αν λάβετε μηνύματα που φαίνονται ύποπτα ή ζητούν ευαίσθητες πληροφορίες, μην απαντάτε και επικοινωνήστε με τον αποστολέα εκτός μηνύματος για επιβεβαίωση.
  • Ενημερωθείτε για τα αναγνωριστικά αποστολέα: Ορισμένες υπηρεσίες και τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι παρέχουν τη δυνατότητα επαλήθευσης του αποστολέα SMS.
  • Χρησιμοποιήστε αξιόπιστες πηγές: Ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις πρέπει να προέρχονται από αξιόπιστες πηγές, όπως επίσημες εφαρμογές και υπηρεσίες.
  • Ενημερωθείτε για ενδεχόμενες απάτες: Είστε ενήμεροι σχετικά με τις τελευταίες απάτες και εφαρμόστε προληπτικά μέτρα.

Προσοχή στα μηνύματα που ζητούν προσωπικές πληροφορίες ή απαιτούν άμεση ενέργεια και επικοινωνήστε άμεσα με τον αναφερόμενο φορέα ή επαφή για επιβεβαίωση.!

VIBER & SMS SPOOFING

Τελευταία παρατηρείται και αποτελεί μέθοδο δράσης των κυβερνοεγκληματιών η παραβίαση λογαριασμών της εφαρμογής επικοινωνίας "Viber" και στην συνέχεια SMS Spoofing σε βάρος επίδοξων θυμάτων. Αυτό επιτυγχάνεται με την αποστολή phishing sms από τους επιτιθέμενους σε ανυποψίαστα θύματα, με τον αριθμό κλήσης του ήδη παραβιασμένου λογαριασμού Viber. Ο συνδυασμός παραβίασης Viber λογαριασμού με SMS spoofing, επιδιώκει προηγμένες κοινωνικές μηχανικές ή οικονομικές απάτες.

Ορισμένα παραδείγματα περιλαμβάνουν:

  • Πλαστά Viber Μηνύματα. Ο επιτιθέμενος χρησιμοποιεί SMS spoofing για να προσποιηθεί την αποστολή μηνυμάτων από επίσημο αναγνωριστικό Viber, προκειμένου να παραπλανήσει τον χρήστη.
  • Επιθέσεις με Κοινωνική Μηχανική. Οι επιτιθέμενοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλαστά Viber μηνύματα για να πείσουν τους χρήστες να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες, όπως κωδικούς πρόσβασης ή προσωπικά δεδομένα.
  • Κακόβουλοι Σύνδεσμοι. Οι επιτιθέμενοι ενδέχεται να χρησιμοποιούν SMS spoofing για να στείλουν παραπλανητικά μηνύματα με κακόβουλους συνδέσμους μέσω Viber, προσποιούμενοι προσφορές ή σημαντικές ειδοποιήσεις.

Ο συνδυασμός αυτών των τεχνικών καθιστά την επίθεση πιο εξειδικευμένη και δυσκολότερη στην αντίληψη του χρήστη - επίδοξου θύματος.

Είναι σημαντικό πάντα να είστε προσεκτικοί με τα μηνύματα που λαμβάνετε και να επαληθεύετε την αυθεντικότητά τους.!

παράδειγμα sms spoofing:









14/12/23

Μην γίνεσαι μεταφορέας μαύρου χρήματος - “Don’t be a money mule”

 

“Don’t be a money mule”

Ο όρος "money mule" αναφέρεται σε άτομα που συμμετέχουν σε απάτες ή εγκληματικές δραστηριότητες σχετικές με τα χρηματοοικονομικά, συνήθως χωρίς να γνωρίζουν πλήρως τη φύση των παράνομων δραστηριοτήτων που εμπλέκονται.

Τα money mules συνήθως προσελκύονται μέσω διαφόρων διαδικτυακών αγγελιών που υπόσχονται εύκολα χρήματα ή εργασία από το σπίτι. Ένας τυπικός ρόλος ενός money mule είναι η αποδοχή χρημάτων σε έναν τραπεζικό λογαριασμό και η μετέπειτα μεταφορά αυτών των χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς, συνήθως σε άλλες χώρες. Τα money mules συχνά λαμβάνουν προμήθειες για τις υπηρεσίες τους, αλλά είναι συχνά αθέμιτα εμπλεκόμενοι σε παράνομες χρηματοοικονομικές ενέργειες.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η συμμετοχή ως money mule είναι παράνομη και μπορεί να έχει σοβαρές νομικές συνέπειες. Επιπλέον, η ανάληψη ρόλου money mule ωφελεί τους εγκληματίες και συνεισφέρει στη διάπραξη διαφόρων αδικημάτων, όπως η λαθραία μεταφορά χρημάτων, η απάτη και το ξέπλυμα χρήματος.

Πως δουλεύουν αυτού του είδους οι απάτες με money mules.

Πρόκειται για μια μέθοδο που εφαρμόζουν οι απατεώνες – δράστες για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Το δύσκολο αυτό εγχείρημα αναλαμβάνουν, εν αγνοία τους, ανυποψίαστα άτομα, τα οποία προσλαμβάνονται από τους απατεώνες για τη μεταφορά χρηματικών ποσών, συντελώντας στην επιτυχή εκδήλωση και συνέχιση της εγκληματικής δράσης των δραστών. Εύλογα λοιπόν, μπορεί κανείς να αντιληφθεί γιατί αυτό το είδος απάτης έλαβε τη συγκεκριμένη ονομασία. 

Η συγκεκριμένη μορφή απάτης είναι ιδιαίτερα καλοστημένη και δεν έχει συγκεκριμένο τρόπο εμφάνισης. Οι δράστες – κάτοχοι των παράνομων χρηματικών ποσών προσπαθούν με οποιονδήποτε τρόπο να πείσουν άτομα να μεταφέρουν αντί για αυτούς τα χρηματικά ποσά σε τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό ή σε παγκόσμιες εταιρείες ταχυμεταφοράς χρημάτων, ώστε να χάνονται τα ίχνη των συναλλαγών και να μην είναι εύκολη η διερεύνηση υποθέσεων και διεξαγωγής έρευνας από τις Διωκτικές Αρχές. Προκειμένου να δελεάσουν και να πείσουν τα άτομα να προβούν στις συγκεκριμένες χρηματικές συναλλαγές, οι δράστες τους αποδίδουν ένα μέρος του χρηματικού ποσού, το οποίο αποτελεί και την αμοιβή τους για την «εργασία» τους.

Παρακάτω εμφανίζονται μερικές από τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούν οι δράστες, ώστε να πείσουν άτομα να μεταφέρουν χρήματα χωρίς να γνωρίζουν ότι η προέλευσή τους εντοπίζεται σε παράνομες δραστηριότητες:

  • Αγγελίες εύρεσης εργασίας εξ αποστάσεως μέσω σχετικών αναρτήσεων σε σελίδες του διαδικτύου, όπου οι φερόμενοι ως εργοδότες επιχειρήσεων, προσφέρουν αμοιβή σε όποιον αναλάβει να πραγματοποιεί οικονομικές συναλλαγές της «επιχείρησης». Οι αγγελίες αυτές αναρτώνται σε διάφορες ιστοσελίδες εύρεσης εργασίας και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram κ.λπ.)
  • Προσφορά εργασίας μέσω απευθείας αποστολής μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε διαδικτυακούς χρήστες, αλλά και μέσω μηνυμάτων από διαδικτυακές εφαρμογές (WhatsApp, Viber κ.λπ.).
  • Προσφορά εργασίας μέσω τηλεφωνικών κλήσεων.
  • Απευθείας προσφορά εργασίας από τους δράστες σε άτομα που συναντούνε στο δρόμο.
  • Προσέγγιση μέσω διαδικτυακών εφαρμογών γνωριμιών.
  • Δελεαστικές διαφημίσεις μέσω αναδυόμενων παραθύρων (pop up ads).
  • Με οποιονδήποτε άλλο τρόπο μπορούν να πείσουν κάποιο άτομο να αναλάβει την αποστολή χρηματικών ποσών – οι μεθοδολογίες προσέγγισης και πειθούς από πλευράς των δραστών εξελίσσονται και βελτιώνονται συνεχώς.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι δράστες δεν προσεγγίζουν τυχαία τα άτομα – «εργαζομένους» τους, καθώς αυτά θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την παράνομη δραστηριότητά τους. Είθισται οι δράστες να προσεγγίζουν άτομα τα οποία είναι άνεργα, σε κακή οικονομική κατάσταση, ή άτομα νεαρής ηλικίας (νέους και φοιτητές). Έτσι, εκμεταλλευόμενοι τόσο το νεαρό της ηλικίας των ατόμων όσο και την κακή ψυχολογική τους κατάσταση, λόγω της οικονομικής τους κατάστασης, κατορθώνουν να τους προσεγγίζουν και να τους πείθουν χωρίς να δημιουργήσουν καθόλου ή τουλάχιστον για αρκετό χρονικό διάστημα καμία υποψία. Φυσικά, στα ανυποψίαστα άτομα δεν αναφέρεται ποτέ το πως αποκτήθηκαν τα συγκεκριμένα χρηματικά ποσά, ενώ φαινομενικά οι συγκεκριμένες συναλλαγές φέρεται να είναι φυσιολογικές, στο πλαίσιο της επιχειρηματικής δραστηριότητας των εργοδοτών.

Για να αποφύγετε να γίνετε money mule, ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές:

1. Αποφύγετε προσφορές που φαίνονται υπερβολικά κερδοφόρες ή ακατανόητες. Αν κάτι φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, πιθανόν να μην είναι. Να είστε επιφυλακτικοί με προσφορές εργασίας ή ευκαιρίες που υπόσχονται εύκολα χρήματα χωρίς πολύ κόπο.

2. Μην αποδέχεστε χρήματα από άγνωστους. Αν κάποιος σας ζητά να δεχτείτε χρήματα σε έναν τραπεζικό λογαριασμό και να τα μεταφέρετε σε άλλον λογαριασμό, πρόκειται πιθανόν για απάτη.

3. Γνωρίστε τον εργοδότη ή την εταιρεία που σας προσφέρει τέτοιου είδους εργασία. Εάν λάβετε πρόταση εργασίας ή ευκαιρία που σας φαίνεται ενδιαφέρουσα, ερευνήστε τον εργοδότη ή την εταιρεία προσεκτικά. Βεβαιωθείτε ότι είναι αληθινοί και αξιόπιστοι.

4. Μην συναινείτε σε παράνομες δραστηριότητες. Αν κάποιος σας ζητά να συμμετάσχετε σε οποιαδήποτε δραστηριότητα που φαίνεται ύποπτη ή παράνομη, απορρίψτε την πρόταση αμέσως.

5. Επικοινωνείτε με την τράπεζά σας. Εάν λάβετε ανεπιθύμητες κινήσεις ως alert ή ύποπτες πληροφορίες για τον τραπεζικό σας λογαριασμό, ενημερώστε αμέσως την τράπεζά σας.

Πρέπει να είστε πάντα επιφυλακτικοί και να χρησιμοποιείτε τον κοινό νου για να αποφύγετε να γίνετε θύματα απατών ή να εμπλακείτε σε παράνομες τέτοιες δραστηριότητες.

16/11/23

Η κοινωνική μηχανική και το phishing στα social

 Η κοινωνική μηχανική είναι η τεχνική ψυχολογικής επιρροής που στοχεύει στον ανθρώπινο παράγοντα, με σκοπό την παραπλάνηση ή την απόκτηση εμπιστοσύνης προκειμένου να πραγματοποιηθούν απάτες ή επιθέσεις. Σε συνδυασμό με το phishing, η κοινωνική μηχανική χρησιμοποιείται για να πείσει τα θύματα να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες, όπως κωδικούς πρόσβασης ή προσωπικά δεδομένα, μέσω πλαστών μηνυμάτων ή ιστοσελίδων που φαίνονται αξιόπιστα.

Η κλοπή λογαριασμών στα social media συνήθως συμβαίνει μέσω διαδικτυακών επιθέσεων, όπως phishing ή εκμετάλλευση αδυναμιών στην ασφάλεια. Οι επιτιθέμενοι μπορεί να χρησιμοποιήσουν κοινωνική μηχανική για να πείσουν τα θύματα να αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες ή να επισκεφθούν κακόβουλες ιστοσελίδες. Είναι σημαντικό να προστατεύετε τα στοιχεία σας, χρησιμοποιώντας ισχυρούς κωδικούς και διαδικασίες ασφαλείας και να είστε προσεκτικοί με αιτήματα εισόδου που φαίνονται ύποπτα.


Η εφαρμογή αυτών των παρακάτω κανόνων μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή πιθανών επιθέσεων κοινωνικής μηχανικής και στην προστασία των προσωπικών σας πληροφοριών.

1. Προσοχή στα φαινόμενα phishing, ελληνιστί "Φίσινγκ" ή ηλεκτρονικού ψαρέματος που έχουν την τιμητική τους και αυξάνονται συνεχώς. Μην απαντάτε σε αιφνίδια ή ύποπτα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και πάντα ελέγχετε την αυθεντικότητα των ιστοσελίδων πριν αποκαλύψετε προσωπικές πληροφορίες.

2. Έλεγχος Προφίλ στα Κοινωνικά Δίκτυα: Προστατεύστε τα προφίλ σας ρυθμίζοντας τις ρυθμίσεις απορρήτου και αποφεύγοντας τη δημοσίευση ευαίσθητων πληροφοριών.

3. Προσοχή σε Αιτήματα Φίλων: Ελέγχετε τα αιτήματα φιλίας και τα μηνύματα από άγνωστα άτομα, και μην αποδέχεστε αυτά που φαίνονται ύποπτα.

4. Ασφαλής Πλοήγηση Στο Διαδίκτυο. Χρησιμοποιείτε ασφαλείς συνδέσεις (HTTPS), ενημερώστε το λογισμικό σας, και χρησιμοποιείτε αξιόπιστα προγράμματα αντιιϊκό.

5. Εκπαίδευση, συνεχής μάθηση και Ευαισθητοποίηση. Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας και τους συναδέλφους σας για τους κίνδυνους της κοινωνικής μηχανικής και τα μέτρα ασφαλείας.

6. Χρήση Διπλής Επαλήθευσης. Ενεργοποιήστε τη διπλή επαλήθευση παντού όπου είναι δυνατόν, ιδίως σε λογαριασμούς κοινωνικών δικτύων και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το 2FA αντιπροσωπεύει τη διπλή επαλήθευση ταυτότητας (Two-Factor Authentication). Πρόκειται για μια διαδικασία ασφαλείας που απαιτεί δύο διαφορετικά στοιχεία επαλήθευσης για την πρόσβαση σε έναν λογαριασμό. Συνήθως, αυτά τα δύο στοιχεία είναι:

α) Κάτι που γνωρίζετε. Συνήθως είναι ο κωδικός πρόσβασής σας, β) Κάτι που έχετε. Αυτό μπορεί να είναι ένα κινητό τηλέφωνο όπου λαμβάνετε έναν κωδικό επαλήθευσης μέσω SMS, μιας εφαρμογής επαλήθευσης, ή ενός κλειδιού ασφαλείας. Η χρήση του 2FA προσθέτει ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας, καθώς ακόμη και αν κάποιος αποκτήσει πρόσβαση στον κωδικό πρόσβασής σας, απαιτείται και το δεύτερο στοιχείο επαλήθευσης που καθιστά πιο δύσκολη την παραβίαση του λογαριασμού σας.