08/08/22

Ευάλωτοι λόγω... άγνοιας - Συνέντευξη για την Κυβερνοασφάλεια στον τοπικό τύπο



 Συνέντευξη στην εφημερίδα «Πολιτεία Λαρισαίων» 


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΗΛΕΚΡΟΝΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΟΕΓΚΛΗΜΑ – Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 

Πριν δύο δεκαετίες περίπου στην καθημερινότητά μας δεν υπήρχε το ίντερνετ, τηλεφωνιόμασταν μόνο στα σταθερά τηλέφωνα, ενημερωνόμασταν μόνο από εφημερίδες, τηλεόραση και ραδιόφωνο, αγοράζαμε από τα εμπορικά καταστήματα με φυσική παρουσία, τυπώναμε τις φωτογραφίες μας και φτιάχναμε άλμπουμ και φλερτάραμε μόνο δια ζώσης. Σήμερα όλα αυτά αποτελούν παρελθόν και οι συνήθειες έχουν αλλάξει  τελείως. Το διαδίκτυο αποτελεί ανάγκη και προτεραιότητα και έχει μπει στις ζωές όλων. Κι ενώ έχει μικρύνει τις αποστάσεις και χάρισε στους ανθρώπους τη συνεχή επικοινωνία, έλυσε τα προβλήματα επαγγελματιών με άμεσες συναλλαγές και βοήθησε στην άμεση ενημέρωση όλων μας, δημιούργησε όμως κι ένα σωρό προβλήματα αλλά και εγκλήματα για τα οποία έπρεπε να μεριμνήσει ο νομοθέτης. Πέρα λοιπόν απ’ όλα τα άλλα σοβαρά προβλήματα του αιώνα μας, ήρθε στη ζωή μας και η μάστιγα του ηλεκτρονικού εγκλήματος. Καθημερινά άνθρωποι όλων την ηλικιών πέφτουν θύματα απάτης, εκβιασμού και παραπλάνησης, ενίοτε με τραγικές συνέπειες. 

Καταρχήν θα πρέπει να επισημάνουμε ότι υφίσταται  διάκριση μεταξύ Ηλεκτρονικού εγκλήματος, δηλαδή το έγκλημα που διαπράττεται με μέσο τον Η/Υ ή τις έξυπνες φορητές συσκευές (smartphonestablets κ.λπ.) και Κυβερνοεγκλήματος ή Cybercrime, δηλαδή το έγκλημα μέσω του Διαδικτύου. 

Σήμερα, στην «Πολιτεία» φιλοξενούμε τον κ. Απόστολο Καψάλη, Αρχιφύλακα της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Λάρισας και Περιφερειακό Αστυνομικό Σύνδεσμο της  Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τη Δ.Α. Λάρισας, που θα μιλήσει για όλα όσα αφορούν στη νέα αυτή μάστιγα του αιώνα μας.

 

-Κύριε Καψάλη, πότε συστάθηκε στην Ελλάδα η Δίωξη του ηλεκτρονικού εγκλήματος και τι κατάρτιση έχουν οι υπάλληλοι της;

Η επίσημη σύσταση της Υπηρεσίας Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έγινε το 2004 ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, οπότε συστήθηκε ένα Τμήμα στη Δ/νση Ασφάλειας Αττικής. Το 2011 η Υπηρεσία αναβαθμίστηκε σε Υποδ/νση και εν τέλει το 2014 έγινε ανεξάρτητη Διεύθυνση και μαζί δημιουργήθηκε και η Υποδιεύθυνση Βορείου Ελλάδος, όπου ανήκει η Λάρισα. Το έτος 2018 δημιουργήθηκαν λόγω του μεγάλου όγκου της δουλειάς που συσσωρεύτηκε στις δύο Υπηρεσίες Αττικής και Θεσσαλονίκης, οι περιφερειακοί σύνδεσμοι, που αποτελούνται από εκπαιδευμένους από τη ΔΙ.Δ.Η.Ε. αστυνομικούς των υπηρεσιών Ασφαλείας κάθε Νομού της Χώρας που θα έχουν άμεση επικοινωνία και σύνδεσμο με τις κεντρικές αυτές υπηρεσίες, προκειμένου να διεκπεραιώσουν υποθέσεις που απασχολούν τα όρια του κάθε Νομού. Το υπόλοιπο προσωπικό είναι και αυτό άρτια καταρτισμένο και αρκετοί εκ των αστυνομικών υπαλλήλων σπουδάζουν στο αντικείμενο (πληροφοριακά συστήματα και Κυβερνοασφάλεια). Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε ένα έγκλημα που διαπράττουν έξυπνοι εγκληματίες, όπως είναι αυτοί, γνώστες της τεχνολογίας και της πληροφορικής, χρειάζεσαι αναγκαστικά να έχεις αντίστοιχους διώκτες.

 

-Ποιος είναι ο ρόλος της υπηρεσίας;

Ο ρόλος της υπηρεσίας είναι διπλός. Αφενός οι κατασταλτικές και αφετέρου οι προληπτικές δράσεις. Οι κατασταλτικές περιλαμβάνουν υποθέσεις παιδικής πορνογραφίας, απάτες, παραβίαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, cyberbullying κ.λπ. Για τον σκοπό αυτό υπάρχει συνεργασία με τις Αρχές του εσωτερικού, διεθνείς αρχές στο εξωτερικό, Interpol(θέματα που αφορούν όλο τον κόσμο), Europol (θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση), Μ.Κ.Ο., ανεξάρτητες αρχές, εταιρείες τηλεπικοινωνιών και συνεπικουρώντας συμμετέχουμε σε διεθνείς επιχειρήσεις.

-Ποιες κατηγορίες αδικημάτων διερευνώνται από την Υπηρεσία σας;

Αναφορικά με τα αδικήματα αρμοδιότητας της ΔΙ.Δ.Η.Ε., είναι σημαντικό να αναφερθούν οι κατηγορίες εγκλημάτων που αφορούν το Διαδίκτυο και τις Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.). Ένας περιορισμένος αριθμός εγκληματικών ενεργειών μπορούν να τελεστούν αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση Τ.Π.Ε. και μέσω του Κυβερνοχώρου. 

Ιδίως στη συγκεκριμένη κατηγορία εμπίπτουν οι κυβερνοεπιθέσεις ενάντια σε πληροφοριακά συστήματα, παράνομη πρόσβαση σε σύστημα πληροφοριών ή σε δεδομένα οι πορνογραφικές παραστάσεις ανηλίκων, οι απάτες με υπολογιστή κ.ά. Τα εν λόγω αδικήματα απαιτούν εξειδικευμένη ψηφιακή και τεχνική διερεύνηση, και για τον λόγο αυτό τη διερεύνησή τους αναλαμβάνει, ως καθ’ ύλην αρμόδια, η Υπηρεσία μας.

Από την Υπηρεσία μας όμως διώκονται και (συμβατικά) εγκλήματα τελούμενα μέσω Διαδικτύου. Λόγω της διαρκούς και ταχύτατης τεχνολογικής εξέλιξης, ένας μεγάλος αριθμός αδικημάτων που τελούνται στον φυσικό κόσμο (λ.χ. εξύβριση, δυσφήμιση, απάτη κ.α.)μπορεί πλέον να τελεστεί με την υποβοήθηση Τ.Π.Ε. και του Διαδικτύου. Συνήθως, οι δράστες εγκλημάτων αξιοποιούν τις Τ.Π.Ε. προκειμένου να επικοινωνήσουν με τα θύματά τους ή μεταξύ τους. Στις περιπτώσεις αυτές, συνήθως δεν απαιτούνται εξειδικευμένες διαδικασίες ψηφιακής διερεύνησης, ισχύουν κατά κύριο λόγο οι παραδοσιακές τεχνικές διερεύνησης, ωστόσο συνήθως απαιτείται η επικοινωνία με διαχειριστές ιστοτόπων (websites), παρόχους υπηρεσιών τηλεφωνίας, παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου (InternetServiceProviders – ISPs) ή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Συνεπώς η διερεύνησή τους μπορεί να πραγματοποιηθεί από οποιαδήποτε Υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας ή άλλη διωκτική Αρχή της Χώρας μας. 

-Σε ποιες περιπτώσεις δικογραφίες αδικημάτων δεν περιέρχονται στην Υπηρεσία σας;

Ενδεικτικά θα σας αναφέρω τη διερεύνηση ενός «συμβατικού» αδικήματος που έχει τελεστεί στο φυσικό κόσμο και το θύμα στη μήνυση/έγκλησή του στρέφεται ονομαστικά κατά συγκεκριμένου προσώπου, τη διερεύνηση ενός «συμβατικού» αδικήματος, όπου το θύμα υποδεικνύει ότι ο δράστης διαθέτει προφίλ σε ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης ή είναι κάτοχος μιας τηλεφωνικής σύνδεσης, τη διερεύνηση αδικήματος που έχει αποτυπωθεί σε οπτικοακουστικό υλικό (π.χ. βίντεο κακοποίησης ζώου) και το οποίο έχει αναρτηθεί σε δημόσια θέα σε ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης, και τη διερεύνηση διάρρηξης οικίας και αφαίρεσης συσκευών με δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο (κινητά τηλέφωνα, tablets, φορητοί υπολογιστές κ.λπ.).

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είναι προφανές ότι το υπό διερεύνηση αδίκημα δεν έχει τελεστεί με τη χρήστη Τ.Π.Ε. ή του Διαδικτύου και συνεπώς ουδεμία εξειδικευμένη ψηφιακή και τεχνική διερεύνηση απαιτείται από τη ΔΙ.Δ.Η.Ε. Αντιθέτως, σε αντίστοιχες περιπτώσεις η ΔΙ.Δ.Η.Ε. μπορεί να παράσχει συνδρομή προς τις λοιπές Υπηρεσίες του Α.Ε.Α. ή τις λοιπές διωκτικές Αρχές της Χώρας μας. 

-Στις περιπτώσεις κινδύνου ζωής και σωματικής ακεραιότητας ποιος είναι ο ρόλος της υπηρεσίας σας;

Στο άρθρο 31 του Π.Δ. 178/2014 προβλέπονται μεταξύ άλλων και οι εξής αρμοδιότητες της Υπηρεσίας μας: η διερεύνηση υποθέσεων συμμετοχής σε αυτοκτονία και περιπτώσεων εκδήλωσης πρόθεσης αυτοκτονίας ή εξαφάνισης μέσω διαδικτύου, η παροχή συνδρομής στις αρμόδιες κρατικές Υπηρεσίες για την αποτροπή αυτοκτονιών που αναγγέλλονται μέσω διαδικτύου. Σαφώς η Υπηρεσία μας δεν έχει καμία εμπλοκή στον χειρισμό τέτοιων υποθέσεων κινδύνου ζωής, στις οποίες δεν εμπλέκεται το διαδίκτυο με οιονδήποτε τρόπο (όπως π.χ. η εκδήλωση πρόθεσης αυτοκτονίας μέσω τηλεφωνικής κλήσης, sms κ.λπ.). Για τον χειρισμό των υποθέσεων αυτών δεν απαιτείται ουδεμία εξειδικευμένη ψηφιακή έρευνα πέρα από την επικοινωνία με τον αρμόδιο πάροχο υπηρεσιών τηλεφωνίας.

Οι Υπηρεσίες που χειρίζονται επείγουσες υποθέσεις κινδύνου ζωής και κρίνουν ότι η παροχή στοιχείων (π.χ. διευθύνσεις IP χρηστών και δηλωθέντα στοιχεία επικοινωνίας) από παρόχους υπηρεσιών επιγραμμικού περιεχομένου (onlineserviceproviders) όπως π.χ.: Google(υπεύθυνη για GmailYoutubeBlogspot), Meta (πρώην Facebook) (υπεύθυνη για FacebookInstagram και WhatsApp), Microsoft (υπεύθυνη για OutlookHotmail, Skype), δύνανται να υποβάλουν αίτημα προς την Υπηρεσία μας με σύντομη περιγραφή της υπόθεσης, από την οποία να προκύπτει ξεκάθαρα: α) ο κίνδυνος ζωής, β) ο επείγον χαρακτήρας και γ) ο τρόπος εμπλοκής των λογαριασμών/προφίλ για τα οποία αιτούνται την παροχή στοιχείων.  

 

-Πόσο ενημερωμένοι πιστεύετε ότι είναι οι πολίτες ώστε να αποφεύγουν τις παγίδες του διαδικτύου;

Δυστυχώς οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους. Η αύξηση στις καταγγελίες για διαδικτυακές απάτες το 2021 σε σχέση με το 2020 αγγίζει το 45%. Αυτή η άνοδος μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα είναι χαρακτηριστικό δείγμα. Ένα μεγάλο ποσοστό των πολιτών, αν όχι το μεγαλύτερο, είναι ευάλωτοι σε κυβερνοεγκλήματα, λόγω της έλλειψης γνώσης και στοιχειώδους πληροφόρησης πάνω στην τεχνολογία. Οπότε, όλοι χρειαζόμαστε συνεχείς πληροφορίες για τον τρόπο αναγνώρισης και αποφυγής από παγίδες που επιφυλάσσει το διαδίκτυο. Αρκετοί πολίτες πιστεύουν ότι μόνο οι αφελείς και οι άπληστοι πέφτουν θύματα κυβερνοεγκληματιών. Η αλήθεια είναι ότι οι δράστες που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως χώρο δράσης τους είναι αρκετά έξυπνοι – εύστροφοι, κι αν δεν γνωρίζεις τι να προσέξεις, οποιοσδήποτε μπορεί να πέσει θύμα. Σε όλα τα ανωτέρω, συνετέλεσε κατά μεγάλο ποσοστό η πανδημία, λόγω της ραγδαίας αύξησης των διαδικτυακών συναλλαγών και δραστηριοτήτων και εφόσον η ψηφιακή ανασυγκρότηση των κρατών επετεύχθη σε μικρό διάστημα, έτσι κατέστη επιτακτική ανάγκη και η εκπαίδευση των χρηστών σχετικά με την ψηφιακή ασφάλεια. 

 

-Ποια ηλεκτρονικά εγκλήματα τελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό στη χώρα μας, και πόσο συχνά δέχεστε καταγγελίες;

Οι περιπτώσεις του αδικήματος της απάτης με υπολογιστή (άρθρο 386Α του Π.Κ.) έχουν την «τιμητική τους» στη Χώρα μας. Το ονομαζόμενο, ηλεκτρονικό ψάρεμα ή “phishing”, έχει λάβει τεράστιες διατάσεις και είναι η πιο διαδεδομένη μέθοδος των δραστών του διαδικτύου και ο συχνότερος τρόπος τέλεσης κυβερνοεγκλήματος. Ο όρος προέρχεται από αργκό των παλαιών χάκερ με ρίζα το fishing – ψάρεμα και αποτελεί μια ενέργεια εξαπάτησης των χρηστών του διαδικτύου, κατά την οποία ο «θύτης» – δράστης υποδύεται μια αξιόπιστη οντότητα, εκμεταλλευόμενος την ελλιπή προστασία που παρέχουν τα ηλεκτρονικά εργαλεία, και την άγνοια του χρήστη – «θύματος», με σκοπό την αθέμιτη απόκτηση προσωπικών δεδομένων, όπως είναι ευαίσθητα ιδιωτικά στοιχεία και κωδικοί, για την απόσπαση περιουσιακού οφέλους. Επίσης, το phishing, έχει και παραλλαγές όπως το ”smishing” και “vishing”, δηλαδή η υποκλοπή ή εκμαίευση των διαπιστευτηρίων ηλεκτρονικών τραπεζικών πλατφόρμων, με απατηλά μηνύματα (e-mails ή sms), με τη μόλυνση των πληροφοριακών συστημάτων των θυμάτων με κακόβουλο λογισμικό, και η εξαπάτηση μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας του δράστη με τον παθόντα, παρουσιάζοντας του ψευδή γεγονότα ως αληθή με σκοπό την απόσπαση προσωπικών στοιχείων και κωδικών. Εκτός των ανωτέρω περιπτώσεων, υπάρχουν συχνές καταγγελίες στην Υπηρεσία μας για: οικονομικά κυβερνοεγκλήματα όπου εμπλέκονται ηλεκτρονικά/ψηφιακά νομίσματα (crypto), αδικήματα παραβίασης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ήτοι παραβίαση λογαριασμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης με την μέθοδο της κοινωνικής μηχανικής (social engineering), απάτες με το πρόσχημα της επένδυσης σε κρυπτοχρήματα (crypto investing), αδικήματα τελούμενα σε βάρος ανηλίκων μέσω διαδικτύου, παράνομη πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και τέλος κυβερνοεπιθέσεις με λυτρισμικό ή “ransomware”. Τέλος, οι καταγγελίες στην Υπηρεσία μας είναι σε καθημερινή βάση, τόσο τηλεφωνικά, όσο και αυτοπρόσωπα και αυτό οφείλεται, όπως προανέφερα, στη ραγδαία αύξηση των διαδικτυακών συναλλαγών και δραστηριοτήτων των πολιτών στο διαδίκτυο.

- Πόσο εύκολα εντοπίζονται οι δράστες;

- Ο εντοπισμός των δραστών δεν αποτελεί καθόλου εύκολη δουλειά. Η διαφορά είναι ότι στο κυβερνοέγκλημα δεν απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία του δράστη. Είναι γεγονός ότι ο κυβερνοεγκληματίας μπορεί να βρίσκεται στον καναπέ ή την αναπαυτική καρέκλα του σπιτιού του και καθήμενος στην άλλη άκρη της υφηλίου να διαπράττει αδικήματα σε βάρος ανυποψίαστων χρηστών του διαδικτύου. Μπορώ να πω ότι οι δράστες που δρουν στο διαδίκτυο είναι αρκετά βήματα πιο μπροστά από τις διωκτικές αρχές. Σε απλή γλώσσα και χωρίς ορολογίες, αυτήν είναι η μέθοδός τους, να ανακαλύπτουν πρωτύτερα από τις διωκτικές αρχές «τρωτά σημεία» και «κακοτοπιές» των συστημάτων, έτσι ώστε να τρυπώσουν εκεί που θέλουν χωρίς να γίνουν αντιληπτοί και με τα λιγότερα δυνατά ίχνη πίσω τους. Γνωρίζουν τρωτά σημεία των πληροφοριακών συστημάτων και πού ακριβώς θα εστιάσουν έτσι ώστε να πετύχουν τον στόχο τους. Πρόκειται για άτομα που γνωρίζουν πώς να αποκρύψουν τα ηλεκτρονικά τους ίχνη και πώς να «μπερδέψουν» τη ροή του χρήματος. Επίσης πρέπει να γίνει γνωστό ότι οι δράστες είναι ενημερωμένοι για τη διαδικασία και τον «δρόμο» που παίρνει μια καταγγελία ενός πολίτη. Η διαδικασία έχει ως εξής: οι διωκτικές αρχές οφείλουν να συλλέξουν το αποδεικτικό υλικό για το κάθε αδίκημα, να το θέσουν αρχικά υπόψη των δικαστικών αρχών, οι οποίες κινούν τη διαδικασία της δίωξης. Στη συνέχεια και εφόσον έχει παραγγείλει σχετικά η Εισαγγελική Αρχή, να προχωρήσουμε ως Αστυνομική Αρχή σε αναζήτηση στοιχείων από μια σειρά φορέων (τραπεζών, παρόχων υπηρεσιών διαδικτύου, εταιρειών) ή να ανταλλάξουμε και να ζητήσουμε συνδρομή κι από φορείς κι οργανισμούς εκτός Ελλάδος (Europol – Interpol - Eurojust). Στην περίπτωση των θετικών αποτελεσμάτων δρομολογείται η ολοκλήρωση της ποινικής διαδικασίας και η παραπομπή των δραστών στη δικαιοσύνη, μαζί με τα τυχόν ανευρεθέντα και κατασχεθέντα στοιχεία. H ανάκτηση των χρηματικών ποσών, η διερεύνηση μετατραπέντων σε μορφή κρυπτοχρήματος (και όχι κρυπτονομίσματος) και στη συνέχεια αναμειχθέντων (mixing), απαιτεί ειδικά εργαλεία, εξειδικευμένη γνώση, είναι μια πολύπλοκη, επίπονη, χρονοβόρα και σύνθετη διαδικασία, ωστόσο δεν είναι κάτι το αδύνατο. Αρκεί να υπάρχει η σχετική βούληση για διερεύνηση των υποθέσεων.

-Τα περισσότερα θύματα είναι ανήλικοι ή ενήλικες;

- Τα περισσότερα θύματα τυγχάνει να είναι ενήλικες, διότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εγκλημάτων που τελούνται στο διαδίκτυο είναι οι απάτες με σκοπό την απόκτηση παράνομου περιουσιακού οφέλους (onlinescams – financial frauds). Δυστυχώς όμως λόγω της συχνής και πολύωρης χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από ανηλίκους, οι ανήλικοι που έχουν πέσει θύματα εγκλημάτων που τελούνται στο διαδίκτυο καταλαμβάνουν ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό στην πίτα και εκεί πρέπει να εστιάσουμε. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι σύμφωνα με αποτελέσματα πανελλήνιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο - Δεκέμβριο του 2021 σε ένα δείγμα 5.000 μαθητών ηλικίας 12-18 ετών, το 10% των παιδιών δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα απάτης στο διαδίκτυο. Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, κυρίως χωρίς επίβλεψη, προσεγγίζονται κάποια στιγμή από κακόβουλους χρήστες. Ενδεικτικά του κινδύνου που διατρέχουν τα παιδιά είναι τα αποτελέσματα ερευνών του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ, σύμφωνα με τις οποίες το 21% των παιδιών δηλώνει ότι έχει δεχτεί διαδικτυακή παρενόχληση και ένα μεγάλο ποσοστό  επιχείρησε να την αντιμετωπίσει χωρίς να το αναφέρει σε κανέναν, το 21% των παιδιών έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο και το 41% αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους. Μάλιστα, μια πρόσφατη έρευνα σε γονείς αποκαλύπτει ότι μόνο το 32% των ερωτηθέντων ανησυχεί αν το παιδί έχει επαφή με αγνώστους κατά τη διαδικτυακή του ενασχόληση.

-Τι πιστεύετε πως πρέπει να γίνει προκειμένου να περιοριστεί η έξαρση του φαινομένου;

- Πιστεύω πως η ενημέρωση παίζει τον πρωταρχικό ρόλο στον περιορισμό της έξαρσης των αδικημάτων που τελούνται μέσω διαδικτύου. Ο καλύτερος τρόπος για να προστατευθούμε είναι μέσω της επίγνωσης, της συνεχούς επιμόρφωσης και της αδιάκοπης ενημέρωσης. Συγκεκριμένα, γι’ αυτά που θα πρέπει να ενημερωνόμαστε συνέχεια είναι οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους οι δράστες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας, τα εργαλεία που χρησιμοποιούν για να μας ξεγελάσουν, τις προειδοποιητικές ενδείξεις, και εν τέλει πώς να προστατευθούμε και πού να απευθυνθούμε για βοήθεια. Επίσης, ένα βασικό τρίπτυχο, που θα πρέπει να προσέξουν οι πολίτες, εκτός από τη συνεχή ενημέρωση πάνω στα θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο, πρέπει να είναι: η προσοχή στην επικοινωνία τους μέσω έξυπνων συσκευών και ηλεκτρονικών μηνυμάτωνη παροχή προσωπικών και τραπεζικών στοιχείων τους σε τρίτου και η επιλογή ισχυρών κωδικών πρόσβασης και τη χρήση ελέγχου ταυτότητας πολλών παραγόντων (MFA) στους διαδικτυακούς λογαριασμούς.

-Πού μπορεί να απευθυνθεί κάποιος παθών στη Λάρισα;

-  Στη Λάρισα η Υπηρεσία μας βρίσκεται στον πρώτο όροφο του Μεγάρου της Δ.Α. Λάρισας, επί της οδού Γ. Παπανδρέου 14 και Πεσόντων Αστυνομικών (Νεάπολη). Η τηλεφωνική επικοινωνία για επείγοντα κυβερνοεγκλήματα γίνεται στο cyberalert της Δι.Δ.Η.Ε., τηλ11188 και 2106476474 (τηλεφωνικές γραμμές 24/7), σε τοπικό επίπεδο γίνεται στα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης, «100» και «112», στα τηλέφωνα του Αξιωματικού Υπηρεσίας της Υποδ/νσης Ασφάλειας Λάρισας - 2410683171 (τηλεφωνική γραμμή 24/7), του αρμοδίου γραφείου για κυβερνοεγκλήματα – 2410683180 και του γραφείου προστασίας ανηλίκων  2410683263 (αδικήματα που αφορούν ανήλικους). Αξίζει να αναφερθεί ότι από τις 13/05/2022, διαθέσιμες στο gov.gr είναι, ηλεκτρονικές καταγγελίες για εγκλήματα στον κυβερνοχώρο προς τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, όπου μπορούν οι πολίτες να υποβάλλουν επώνυμη καταγγελία για αδικήματα τελούμενα σε βάρος ανηλίκων μέσω διαδικτύου, οικονομικά κυβερνοεγκλήματα όπου εμπλέκονται ηλεκτρονικά/ψηφιακά νομίσματα, παραβίαση του απορρήτου των ηλεκτρονικών και τηλεφωνικών επικοινωνιών, παράνομη διακίνηση οπτικοακουστικών έργων μέσω διαδικτύου, παράνομη πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και περιπτώσεις απάτης με υπολογιστή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου